Friday, November 12, 2010

UPSR - bukan penentu

Guru-guru memberi arahan..

Bergambar beramai-ramai setelah menerima keputusan

Berasama keputusan dan hadiah sumbangan PIBG

Semalam telah diumumkan secara rasminya keputusan UPSR di seluruh Malaysia. Dengan hati berdebar-debar menanti keputusan anak saya yang juga menduduki peperiksaan tersebut tahun ini. Secara umumnya, pencapaian akademik beliau agak konsisten sepanjang tahun1 hingga 6. Tetapi, untuk menyatakan terlalu yakin mendapat 5A dalam UPSR tentunya tidak.
Saya sering mengingatkan beliau supaya bersungguh-sungguh belajar dan sentiasa konsisten membuat latihan yang dibekalkan oleh guru. Semestinya menghormati guru juga amat penting, kerana tanpa guru, siapalah mereka.
Sejak awal pagi anak saya memberitahu supaya saya dapat hadir ke sekolahnya.
Saya kata "InsyaAllah"...
Mestilah, kerana semua perancangan kita Allah yang menentukan.
Saya tiba di sekolah tersebut sekitar 10 pagi kerana biasanya keputusan hanya diumumkan sekitar waktu tersebut. Ini kerana untuk memberikan masa bagi pihak sekolah untuk membuat beberapa persediaan dan membuat analisa pasca peperiksaan.
Pada hari yang sama, pihak sekolah juga mengadakan Hari Anugerah Cemerlang untuk pelajar-pelajar. Sudah tentu pengumuman UPSR merupakan acara kemuncak dan merupakan acara terakhir bagi hari tersebut. Terpaksa juga menunggu, kerana inginkan keputusan tersebut. Pandai cikgu-cikgu...kalau tidak tentu dah "lapang" dewan di sekolah.

Alhamdulillah, anak saya mendapat 5A dalam peperiksaan tersebut dan semua pelajar yang mendapat 5A mendapat RM80 sumbangan PIBG.

Saya sempat mengingatkan "Jangan terlalu bangga, UPSR bukan penentu kehidupan, sentiasa bersyukur kerana perjalanan hidup masih panjang"....

1 comment: